17 Kasım 2015 Salı

Roma’da Oturma İzni (Permesso Di Soggiorno) Başvurusu

Mümkün olduğu kadar kısa anlatmaya çalışacağım zira son derece uzun bir süreç oturma izni başvuru. İtalyanların tüm bürokratik süreçleri gibi bu işlem de neredeyse tamamen İtalyanca yürüyor. Eğer İtalyanca bilmiyorsanız, Google translate’in İngilizce’den İtalyanca’ya çevirisi mükemmel olmasa da işe yarıyor.
Öncelikle postaneden oturma izni başvurusu için bir zarf almanız gerekiyor. Bunu tüm postanelerde bulamazsınız, büyük postanelere gitmenizi şiddetle tavsiye ederim. Ben şanslıydım çünkü formu almak için postaneye gitmek zorunda kalmadım, benden bir gün önce giden arkadaşlarım fazladan bir zarf almışlardı, onun üstüne kondum.
Zarfı açtığınızda içinden bir sürü lüzumsuz kağıt çıkıyor peşinen söyleyeyim. İtalyanca bilmeyenleriniz bunları çoğunlukla kullanamayacak. Zarftan çıkanların listesi şöyle:
- Form 1 – 2 (Modulo 1 & 2)
- Ödeme Formu (Conti Correnti Postali)
-Tabella (ÖSYM’nin formlarını doldururken kullandığımız kodlarının olduğu belge gibi bir doküman)
- Açıklamalar (Foglio Note)
- Genel Bilgi (Informativa Generale)
İtalya’ya okumaya gelenler yalnızca Form 1’i dolduruyor, Form 2 çalışma izni başvuruları için. Formun en üstüne, Tabachheria’dan aldığınız 16 Euro’luk pulu (Marca da bollo) yapıştırmayı unutmayın.
Formu doldurduktan sonra ise asıl macera başlıyor. Unutmadan söyleyeyim, öğrenci vizesi ile İtalya’ya giriş yaptıktan sonra en geç 8 gün içinde bu formu doldurup postaneye teslim etmiş olmanız gerekiyor. Öyle her postaneye de veremiyorsunuz. Postanenin Sportello Amico hizmeti veren bir postane olması gerekiyor. Roma’da başvuracaklar için hem ulaşımı kolay (B Metrosu – Bologna Durağı) hem de büyük ve ferah Bologna postanesini öneriyorum. Postaneye gidince QMatic cihazından T’ye basıp sıra numarası alıp, sıranızı beklemek için koltuklara oturun. Diğer numaralar patır patır geçerken bu T’den alınan sıra numaraları pek kolay ilerlemiyor. Ama çok kalabalık değilse işiniz çok da uzun sürmez merak etmeyin.
Sıranız geldiğinde ilgili bankoya gidip zarfı gösterin, ordaki orta yaşlı teyze İngilizce bilmiyor, hiç boşuna derdinizi İngilizce anlatmak için kendinizi yormayın. Zarfın içinde görevliye teslim edecekleriniz şunlar:
  •     Formlar
  •    Pasaportunuzun tamamının fotokopisi (postanedeki görevli teyze benim pasaportumun damga olmayan sayfalarını çıkardı),
  •    4 biyometrik fotoğraf (benim fotoğrafları almadılar, Questura’ya götürürsün dediler. Questura nedir merak ettiniz di mi? Onu da anlatacağım bir nevi mülteci kampı J),
  •    Türkiye’den gelirken İtalyan büyükelçiliği tarafından üstüne mavi bir mühür vurulmuş olan üniversiteden kabul mektubunuzun bir fotokopisi,
  •    Resmi Codice Fiscale (internette dolaşan sitelerden oluşturulan numarayı yazmanız yetmiyor) belgenizin bir fotokopisi
  •      Seyahat sigortası belgenizin bir fotokopisi


Postanedeki görevli teyze benden bunlardan başka sponsorluk mektubumu da istedi, oturma izni alırken kolaylık olurmuş, o anda orjinali yanımda olmadığı için fotokopisini de kabul etmedi, Questura’ya götürürsün dedi, ama Questura’da da kimse sormadı. Yani çok da lüzumlu değil anladığım kadarıyla. Zaten aynı postanede aynı görevli teyze bir gün önce 2 arkadaşımın belgelerini alıp farklı şeyler söylemiş. Klasik İtalyan bürokrasisi, alışın bunlara…

Sonrasında sıra ödemeye geliyor, bana 107 Euro fatura çıkardılar, Roma dışındaysanız muhtemelen daha fazla ödeme yaparsınız. Ödemeyi yapınca size ödeme formu ile birlikte "Ricevuto" isimli en önemli belgeyi veriyorlar. Ricevuta İtalya'da oturma iznine başvurunuzun kanıtı, Kaybetmeyin derim! Bir de Questura randevunuzun tarihi ve saatinin yazılı olduğu bir sayfa ile, başvurunuzu internetten (adresi burda buyrun. http://questure.poliziadistato.it/stranieri/?mime=1&lang=EN) takip etmeye yarayacak bir takip numarasının olduğu bir ufak kağıt parçası verecekler. Hiç boşuna uğraşmayın Questura’ya gidinceye kadar burdan bir takip yapamıyorsunuz, yani ben veya herhangi bir arkadaşım yapamadı. Zaten Questura’ya kadar da yapacağınız bir şey yok rahat olun.

Questura için randevu tarihi genelde postaneye başvuru yaptığınız tarihten itibaren 1 ay sonra oluyor. Öncelikle Roma’da olanlar için Questura’nın adresini tarif edeyim. Adres Via Teofilo Patini, 23, zaten randevu kağıdınızda yazar. Tiburtina istasyonundan F2 treni ile veyahut B Metrosunun son durağı Rebibia’dan 437 veya 447 no’lu otobüslerle gidebilirsiniz. Ben evim Metro B’ye yakın olduğu için ve otobüsten inince daha az yüründüğü için Metro’yu tercih ettim.

Questura nedir? Biraz önce söylediğim gibi gittiğinizde şaşırmayın mülteci kampı gibi bir yer göreceksiniz. Questura Göçmen Bürosu kısaca. Ben gittiğimde kapının önü ana baba günüydü, Hintlisi, Pakistanlısı, Afrikalısı, kendi aralarında Türkçe konuşan ama sorsan Türk değilim diyecekleri…vs. Sakin olun, sizin açınızdan sorun yok, özellikle öğrencilere diğer mültecilere davrandıkları gibi davranmıyorlar. Benim randevu kağıdımda 08.00 yazıyordu. Kapıya geldiğimde ise çalışma saati 08.30’da başlıyor diyordu. İşte dedim, yine klasik İtalyan bürokrasisi. Neyse ki sonradan kısmen yanıldığımı anladım, İtalyan bürokrasisi bana randevu saatimi doğru yazmış ama kapıda yazan çalışma saatini düzeltmeyi unutmuş.

Ben gittiğimde kapılar henüz kapalı olduğu için herkes kapının önünde bekleşiyordu. Kapıyı açmak için iki İtalyan askeri geldi ve doğal olarak İtalyanca birşeyler söylediler ve kalabalığın bir bölümü kapının önünden çekildi ben de bu arada elimdeki randevu kağıdımı gösterip kolayca içeri girdim. İçeri girince sağ tarafa yönelin orda bir çadır ve sandalyeler var, birkaç dakika da orda bekleyeceksiniz.

Sonrasında yine bir asker gelip anlamadığım İtalyanca birşeyler söyledi, aradan çıkartabildiğim iki kelime ile saat 8de randevusu olanları çağırdığını çıkarabildim ve güvenlik sırasına geçtim. Tek tek alıyorlar, metal hiçbir şey götürmemeye çalışın çünkü zararsız olsa bile yanınızda yukarı çıkartmıyorlar, sonrasında geri teslim alabiliyorsunuz ama unutulma ihtimali hep var.

Güvenlikten geçtiniz 3. Kata çıkıp, gişede kuyruğa girin, postaneden size verilen evrakları gösterince sizin zarfınızı bulup üstüne bir mühür vurup size veriyorlar. Burdan hemen soldaki bekleme alanına geçin ve ekrandan soyadınızı takip edin. Soyadınız yandığında A Office’ne gidiyorsunuz, ben şanslıydım tüm bu süreçte İngilizce bilen tek kişiye burada rastladım. Başvuru evraklarınıza bakıp, birkaç basit soru soruyor, fotoğraflarınızı tarayıp iki elinizin işaret parmaklarının izini alıyor, oturma izninizi takip edeceğiniz adresinize yakın bir karakol ismi söylüyor, sonra yine geri bekleme odasına. Tekrar soyadınızı takip ediyorsunuz bu kez B Office’nde tüm parmaklarınız ve elinizin izi alınıyor ve işlem bitti.

Son bir nokta, sormazsanız asla söylemiyorlar başvurunuzun ne kadar sürede sonuçlanabileceğini, bana 2 ay sonra gibi bir tarih verdiler ama yine de takip numarasından ara sıra kontrol etmekte fayda var.


1 yorum:

  1. Merhaba,
    Kira kontratı gibi bir belge götürmemiz gerekiyor mu? Ben henüz bir oda kiralayamadım ama bir kaç gün içinde başvuruyu yapmam lazım.

    YanıtlaSil